Jednací řád zastupitelstva města Horní Jiřetín
Jednací řád zastupitelstva města Horní Jiřetín
Zastupitelstvo města Horní Jiřetín vydává ve smyslu ust. § 96 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích, ve znění pozdějších předpisů, tento jednací řád
Čl. 1
Působnost zastupitelstva města
- Jednací řád zastupitelstva města upravuje zásady a způsob přípravy, svolání, jednání a usnášení zastupitelstva města.
- Zastupitelstvo města je oprávněno se odchýlit od tohoto jednacího řádu v případě, kdy se na tom usnese.
- O otázkách neupravených tímto jednacím řádem rozhoduje zastupitelstvo města v mezích zákona o obcích.
Čl. 2
Působnost zastupitelstva města)
- Zastupitelstvo města je složeno z členů zastupitelstva právoplatně zvolených ve volbách do zastupitelstev obci v počtu 11 pro období 2014 až 2018
- Zastupitelstvo města rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti.
Čl. 3
Členové zastupitelstva města
- Člen zastupitelstva skládá slib před zastupitelstvem města na ustavujícím zasedání zastupitelstva města.
- Člen zastupitelstva města je povinen zúčastňovat se zasedání zastupitelstva města, popř. jiných orgánů města, pokud je jejich členem, plnit úkoly, které mu tyto orgány uloží, hájit zájmy občanů a jednat a vystupovat tak, aby nebyla ohrožena vážnost jeho funkce.
Čl. 4
Svolání a příprava zasedání zastupitelstva města
- Zastupitelstvo města se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za 2 měsíce, zpravidla v pondělí.
- Zastupitelstvo města svolává a řídí starosta. Přípravu zasedání zastupitelstva města zabezpečuje starosta ve spolupráci s místostarostou a městským úřadem.
- Městský úřad informuje o místě, době konání a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva města vyvěšením na úřední desce městského úřadu alespoň 7 kalendářních dní před zasedáním zastupitelstva města.
- Pozvánka na zasedání zastupitelstva města je členům zastupitelstva města zaslána nejméně 7 kalendářních dní před jeho konáním. Spolu s pozvánkou jsou zaslány podkladové materiály k navrženému programu zasedání.
- Předkládané materiály musí být zpracovány tak, aby umožnily členům zastupitelstva města komplexně posoudit problematiku.
- Podkladové materiály pro zasedání zastupitelstva města obsahují název materiálu, důvodovou zprávu, nároky na rozpočet města a návrh usnesení.
Čl. 5
Průběh zasedání zastupitelstva města
- Zasedání zastupitelstva města jsou vždy veřejná.
- Ze zasedání se pořizuje zvukový záznam, který se archivuje po dobu 3 měsíců.
- Zasedání zastupitelstva města řídí starosta, v jeho nepřítomnosti místostarosta.
- Zastupitelstvo je usnášeníschopné, je-li na zasedání přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů.
- Jestliže při zahájení zasedání zastupitelstva města nebo v jeho průběhu není přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva města, ukončí řídící zasedání s tím, že do 15 dnů bude svoláno náhradní zasedání.
- K platnému usnesení, rozhodnutí nebo volbě je třeba nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva města.
- Po zahájení zasedání zastupitelstva města mohou členové zastupitelstva na výzvu předsedajícího předkládat návrhy k dodatečnému zařazení do programu zasedání zastupitelstva města, a to v rámci diskuze členů zastupitelstva k bodu programu „schválení programu“.
- V případě uplatnění protinávrhu dá předsedající hlasovat nejdříve o tomto protinávrhu. V případě uplatnění více protinávrhů dá předsedající hlasovat o těchto protinávrzích postupně od posledního navrženého. Schválením jednoho z návrhů se považují ostatní za nepřijatelné.
- V případě, že je předložen návrh usnesení v několika variantách, hlasuje zastupitelstvo nejprve o variantě doporučené předsedajícím.
- Jestliže předložený návrh nezískal při hlasování potřebnou většinu, může se zastupitelstvo města na návrh předsedajícího usnést na dohadovacím řízení. Předsedající v tomto případě vyzve volební strany, které tvoří zastupitelstvo, aby jmenovaly po jednom zástupci pro dohadovací řízení a zasedání zastupitelstva přeruší. Dohadovacímu řízení předsedá předsedající. Dojde-li k dohodě, která nasvědčuje tomu, že upravený návrh získá potřebnou většinu hlasů, předsedající obnoví přerušené zasedání zastupitelstva města, přednese upravený návrh a dá o něm hlasovat. Nezíská-li upravený návrh potřebnou většinu, předsedající jej prohlásí za zamítnutý.
- Zastupitelstvo hlasuje aklamací. Na návrh člena zastupitelstva města může zastupitelstvo města rozhodnout, že hlasování bude tajné. Sčítání hlasů provádí zpravidla předsedající.
- Předsedající nejprve konstatuje schopnost usnášení zastupitelstva města.
- Zastupitelstvo města schválí ověřovatele zápisu na návrh předsedajícího a předsedající jmenuje zapisovatele.
- Zastupitelstvo nejprve hlasuje o navrženém programu zasedání. Jsou-li uplatněny návrhy na doplnění nebo změnu programu, dá předsedající hlasovat nejprve o těchto návrzích a poté o programu jako celku.
- Body programu zasedání uvede zpravidla předsedající, popř. předkladatel.
- Do diskuze ke každému bodu programu se na výzvu předsedajícího přihlašují nejprve občané města. Občan města je oprávněn vystoupit v rámci projednávaného bodu programu pouze jednou a délka jeho vystoupení nesmí přesáhnout 3 minuty. Časový limit pro vystoupení občana města může být zastupitelstvem města na návrh předsedajícího prodloužen. Pořadí diskutujících občanů města určuje a slovo uděluje předsedající. Člen zastupitelstva města může vystoupit ke každému projednávanému bodu nejvýše dvakrát, časový limit vystoupení člena zastupitelstva je nejvýše tři minuty.
- Po ukončení diskuze občanů ke každému bodu programu probíhá diskuze členů zastupitelstva města k bodu programu. Pořadí diskutujících členů zastupitelstva města určuje a slovo uděluje předsedající.
- Zastupitelstvo města může rozhodnout na návrh předsedajícího o dalších omezujících opatřeních, jako jsou délka nebo četnost vystoupení k jednotlivým bodům programu. Diskuze musí být věcná k projednávanému bodu programu. Předsedající může odebrat diskutujícímu slovo, pokud jeho příspěvek nebude souviset s projednávaným bodem programu.
- Zastupitelstvo města může na návrh člena zastupitelstva města rozhodnout o ukončení diskuze k jednotlivému bodu programu zasedání.
- Předposledním bodem programu zasedání zastupitelstva města je vždy diskuze členů zastupitelstva a občanů města.
- Nikdo nesmí rušit průběh zasedání zastupitelstva města, předsedající může rušitele zasedání vykázat ze zasedací síně.
Čl. 6
Zápis a usnesení
- O průběhu zasedání se pořizuje zápis, který podepisuje starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé. Zápis je nutno vyhotovit se všemi náležitostmi do 10 dnů od skončení zasedání zastupitelstva města a musí být uložen na městském úřadu k nahlédnutí.
- V zápisu se uvede:
- Den a místo zasedání
- Jména určených ověřovatelů a určeného zapisovatele
- Počet přítomných členů zastupitelstva
- Prezenční listina s vlastnoručními podpisy členů zastupitelstva
- Schválený program zasedání
- Průběh zasedání
- Výsledek hlasování
- Přijatá usnesení
- O případných námitkách člena zastupitelstva města proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání zastupitelstva města.
- Městský úřad vyhotovuje samostatně usnesení v pořadí, v jakém je zastupitelstvo města přijalo. Usnesení podepisují starosta a určení ověřovatelé.
- Usnesení ze zasedání zastupitelstva města se vyvěšují na úřední desku městského úřadu na dobu 15 dnů.
- Usnesení ze zasedání města se zveřejní na internetových stránkách města.
- Zápis ze zasedání zastupitelstva zašle (obvyklým způsobem) městský úřad zastupitelům do 15 dnů od skončení zasedání zastupitelstva.
Čl. 7
Závěrečná ustanovení
Tento jednací řád zastupitelstva města Horní Jiřetín nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2015.
Branko Glavica Ing. Vladimír Buřt
místostarosta starosta